Image default
Automobili

Kako se pripremiti za zimsko putovanje kolima – Korak po korak

Zimsko putovanje ne prašta površnost. Kada krenu minusi, svaki propust postane vidljiv: akumulator koji je “radio juče”, brisači koji su “na pola”, letnje gume na snegu ili antifriz koji “verovatno ima dovoljno”.

Ljudi već decenijama putuju na skijališta na Kopaoniku, Zlatiboru ili od Beograda ka unutrašnjosti, a problemi koji se stalno ponavljaju gotovo su identični. Istina je jednostavna: zima ne traži paniku, nego pripremu. Kada znaš šta tačno proveravaš i zašto, sve postaje rutinski – a ne lutrija.

1. Gume – temelj bezbedne vožnje

Prednja desna guma u snegu, zumiran prikaz
Izvor: YouTube/Screenshot, Nije dovoljno da samo imate zimske gume, nego je bitan i njihov kvalitet

Gume su jedini deo automobila koji dodiruje put, a zimi se njihova uloga udvostručuje. Ne postoji “dobra vožnja” na lošim gumama. Ako su zimske gume stare, ispucale ili imaju šaru ispod 4 mm, prianjanje na snegu i hladnom asfaltu drastično opada. Mnogi vozači misle da je “samo važno da nije letnja guma”, ali razlika između kvalitetne zimske i prosečne all-season gume je vidljiva već na prvom kočenju.

U praksi treba proveriti tri stvari:

  • Da li imaš prave zimske gume (oznaka pahuljice).
  • Dubinu šare (idealno 6–7 mm, minimum 4 mm).
  • Pritisak koji zimi opada zbog hladnoće.

2. Akumulator – najčešći razlog kvarova zimi

Ako postoji deo automobila koji najčešće pravi probleme u minusu, to je akumulator. Hladno vreme smanjuje njegov kapacitet i do 30 posto, a istovremeno auto troši više struje (grejanje, ventilacija, grejači stakala). Zbog toga automobil koji leti pali bez greške zimi može potpuno da zakaže.

Umesto klasičnog nabrajanja, evo kratke ilustracije iz prakse:

Zamislimo situaciju: porodica izlazi iz stana u 6:30 ujutru, minus dvocifren, auto napolju. Kontakt – tišina. Jedan pokušaj, drugi. Motor se bori, ali ne uspeva. Sveća je vlažna, akumulator iscrpljen. Razlog? Pet godina star akumulator koji “još uvek radi”. Jedna provera napona u servisu (2 minuta) bi sve sprečila.

Najbitnije je proveriti: napon (minimum 12.4 V), uzemljenje, i starost akumulatora. Ako je stariji od četiri godine, rizik se povećava iz dana u dan.

3. Antifriz i rashladni sistem – tihi čuvar motora

Osoba sipa antifriz iz balona u automobil
Izvor: YouTube/Screenshot, Postarajte se da ne mešate tipove antifriza

Rashladna tečnost radi četiri stvari istovremeno: štiti od smrzavanja, podmazuje pumpu vode, sprečava koroziju i održava stabilnu temperaturu motora. Zimi je važno da tečnost izdrži minimum –25°C, a za planinske puteve i do –30°C.

Ako nisi siguran šta vidiš u posudi, zapamti da je boja antifriza često indikacija tipa (zelena, roze, plava), ali nikada ne mešaj različite vrste. To može da napravi gelastu masu u sistemu i dovede do ozbiljnog oštećenja.

4. Ulje i sve tečnosti – sitnice koje čine veliku razliku

Zimsko ulje mora biti dovoljno tečno pri hladnom startu. Ako je ulje pri kraju, pregusto ili staro, motor će teže paliti i više trošiti. Isto važi i za tečnost za stakla – letnja verzija se zaledi i postane neupotrebljiva.

5. Vidljivost – brisači, stakla i svetla

Zimi je vidljivost najranjivija tačka. Sneg, so, prljavština i kondenz stvaraju efekat magle na staklima. Dva jednostavna koraka čine razliku: nove ili očuvane metlice brisača i zimska tečnost za šajbnu.

Ako želiš dodatnu sigurnost, tokom hladnih dana podigni brisače preko noći. Tako neće zamrznuti za staklo, što je čest razlog njihovog pucanja.

6. Grejanje i ventilacija – priprema pre puta, ne tokom vožnje

Pre polaska proveri sve režime klima uređaja. Ako klima ne radi dobro zimi, unutrašnjost će se magliti toliko da ćeš morati da staješ više puta. To nije samo neprijatno – već i opasno.
Preporuka je da pre polaska na put pustiš ventilaciju na vruće nekoliko minuta dok skidaš led i sneg sa auta, ili dok završavaš pakovanje pred duži put. Kada kreneš, kombinuj klimu i toplo vazduh – klima suši vazduh i smanjuje magljenje.

7. Zimska oprema – ono što stvarno treba da imaš

Ovo nije “fensi dodatna oprema”, već stvari koje zaista rešavaju najčešće probleme na zimskom putovanju. Ideja nije da napuniš gepek stvarima koje nikad nećeš koristiti, nego da imaš ono što ti pomaže ako zaglaviš, ako ti se auto ne upali, ako sneg iznenada zatrpa put ili ako moraš da čekaš pomoć duže nego što si planirao.

Pregled najkorisnije zimske opreme:

Oprema Kada je potrebna Zašto je korisna
Strugač i sprej za led Svako hladno/zaleđeno jutro Brzo skida led sa stakla i brava, ne grebe staklo kao metalni predmeti
Rukavice i mala lopata Sneg, zavejani putevi, parking Možeš da oslobodiš točkove i auto bez smrznutih ruku
Start kablovi Kod slabog ili mrtvog akumulatora Omogućavaju da upališ auto uz pomoć drugog vozila
Lance za sneg Planinski prevoji, neočišćeni putevi Drastično poboljšavaju prianjanje i smanjuju proklizavanje
Reflektujući prsluk i trougao Kod zaustavljanja ili kvara Zakonska obaveza i osnovna bezbednost pored puta
Termo ćebe Zastoji, kvar usred zime Održava toplotu ako duže čekaš pomoć
Powerbank Kada si dugo u koloni ili kvaru Drži telefon živ za pozive, navigaciju i informacije o stanju na putevima
Rezervna tečnost za stakla Duge vožnje po prljavom/vlažnom putu Ne ostaješ bez mogućnosti čišćenja šoferšajbne dok voziš

8. Planiranje rute – zimi ne važi najkraći put

GPS je koristan, ali ne zna koji put je poslednji očišćen. Ako te put vodi preko lokalnih brda, preusmeri se na magistralu, makar bilo 20 minuta duže. Magistralni putevi se u Srbiji čiste prioritetno i imaju bolju signalizaciju.

Pre polaska obavezno proveri stanje puteva na:

  • RHMZ upozorenjima
  • AMSS izveštajima
  • kamerama na glavnim pravcima

Ako putuješ noću, izbegavaj planinske prevoje kad god je moguće. Zaleđivanje je tada najintenzivnije.

Upravo zbog toga mnogi vozači koji putuju kroz centralnu Srbiju uvek imaju pri ruci broj pouzdane službe za pomoć na putu. Ako se nešto desi u pokretu, najbolje je da pomoć stigne brzo i bez komplikacija, a naročito ako si blizu glavnih ulaza u Beograd.

Jedan od praktičnih izbora koji se često koristi zbog brzog izlaska na teren je Petner šlep služba, koja pokriva i centar i prigradske opštine i dolazi i kada su vremenski uslovi ozbiljno loši. Nije poenta da ti treba svaki dan – poenta je da ako zaglaviš, znaš kome možeš da se obratiš bez panike.

9. Gorivo – zimi rezervoar ne sme da bude prazan

Kazaljka na meraču za nivo goriva u automobilu
Izvor: YouTube/Screenshot, Savetuje se da uvek imate bar pola rezervoara

Jedno od najvažnijih pravila: ne dozvoli da gorivo padne ispod pola rezervoara. Ako zaglaviš u koloni ili se desi zastoj, grejanje troši gorivo brže nego što misliš. Posebno vozači dizela moraju obratiti pažnju da sipaju zimski dizel, jer letnji u minusu može da se zgusne i napravi čitav niz problema.

10. Stil vožnje – prilagođen, ne spor

Zimska vožnja ne znači da treba voziti 30 km/h, već da debele, nagle radnje zamenimo ravnim, postepenim pokretima.

  • Kretanje: Lagano dodavanje gasa, bez ritmičnog šlajfovanja.
  • Kočenje: Koristi motorno kočenje. Naglo pritiskanje kočnice pravi klizanje.
  • Krivine: Ulazi sporije nego leti i izbegavaj menjanje brzina u samoj krivini.
  • Proklizavanje: Ako se desi, ne paniči. Volan okreni blago u pravcu u kome želiš da se auto vrati i nemoj pritiskati kočnicu naglo.

11. Brza završna kontrola – poslednjih 5 minuta pre polaska

Ovo je jedini deo teksta gde kratka lista ima smisla:

  • Uključi ventilaciju 5 minuta ranije da se stakla očiste.
  • Potpuno očisti sneg sa svih površina auta, ne samo sa stakla.
  • Proveri da li su svetla čista i funkcionalna.
  • Pogledaj stanje puteva još jednom pre ulaska u auto.

Zaključak

Zimsko putovanje kolima nikada ne sme da se svodi na sreću ili pretpostavku da je “auto juče radio pa će i danas”. Kada temperature padnu, svaki sistem na automobilu radi pod većim opterećenjem i baš tada se pokaže koliko je priprema bila temeljna.

Ako proveriš gume, akumulator, antifriz, svetla, tečnosti i poneseš osnovnu zimsku opremu, već si eliminisao najveći broj tipičnih problema koji se dešavaju vozačima na putu svake godine.

Povezani članci

10 Trikova za lakše parkiranje – Vodič za početnike u vožnji

Jovan Marković