Image default
Automobili

10 Trikova za lakše parkiranje – Vodič za početnike u vožnji

Parkiranje može biti jedan od najizazovnijih aspekata vožnje za nove vozače. Pronalaženje pravog mesta, procena prostora i pravilno manevrisanje vozilom često izazivaju stres i nesigurnost. Međutim, uz odgovarajuće savete i vežbu, parkiranje može postati rutinska i bezbrižna radnja.

U nastavku ćemo podeliti deset praktičnih trikova koji će vam pomoći da savladate veštinu parkiranja i povećate svoje samopouzdanje za volanom.

1. Biraj pametno mesto

parking napolju
Ne guraj se tamo gde ti je tesno, pogotovo ako si tek počeo da voziš.

Prvi trik za lakše parkiranje je da ne izabereš „problematično“ mesto. Ako vidiš da ćeš morati da praviš više od dve korekcije da uđeš, bolje je da produžiš dalje i sačekaš bolju priliku.

Parkiranje nije test iz hrabrosti. Kada imaš dovoljno prostora levo i desno, lakše procenjuješ udaljenost, bolje vidiš retrovizore i ne osećaš pritisak. Idealno je da imaš minimum pola metra sa svake strane vozila.

Kad uočiš mesto, obrati pažnju na okolna vozila: da li neko izlazi, da li stoji ukoso, ima li stubova, bicikala, kontenjera? Prava odluka u startu olakšava ti sve sledeće korake.

2. Retrovizori su ti radar

Pravilno namešteni retrovizori su osnov sigurnog i lakog parkiranja. Ako moraš da se naginješ da vidiš kraj auta – nisu dobro podešeni. Podesi ih tako da vidiš delimično bok svog vozila i prostor pored. Desni retrovizor neka obuhvati zadnji točak i deo trotoara, dok levi treba da prikazuje prostor iza i vozila koja prolaze.

Tokom parkiranja, retrovizori ti pomoću da proceniš koliko si blizu linije, vozila ili prepreke. Posebno su korisni kod vožnje unazad i paralelnog parkiranja. Ne gledaj samo pravo kroz zadnje staklo – navikni se da stalno proveravaš obe strane.

Gledanje levo-desno treba da ti bude refleks. Iskusan vozač ne „pogađa“ prostor, nego ga vidi zahvaljujući retrovizorima.

3. Senzori su pomoć, ne rešenje

pravilno parkirani automobili
Ako tvoj auto ima senzore ili kameru za vožnju unazad, to je velika prednost.

Ali to nije zamena za tvoje oko. Senzori ponekad kasne ili ne detektuju prepreku ispod određene visine. Kamera ima mrtve uglove.

Zato je pravilo: oslanjaj se na senzore kao na „dodatni vid“, ali ne kao na jedini.

Prvo pogledaj, pa tek onda osluškuj pištanje. Ako se uveriš da imaš dovoljno mesta, koristi senzore za precizno usmeravanje. Nemoj naglo da reaguješ kad čuješ prvi ton alarma – to može biti samo visoka trava. Kombinuj pogled, ogledala i tehnologiju. Tako ćeš izbeći ogrebotine i parkirati s lakoćom.

4. Paralelno parkiranje – lagano i tačno

Paralelno parkiranje je jedan od najstrašnijih trenutaka za nove vozače, ali zapravo je vrlo logičan proces. Sve je u tačnom redosledu pokreta.

Instruktori auto-škola Čubrilović savetuju: Poravnaj se s vozilom koje je parkirano ispred praznog mesta. Kada se tvoji zadnji točkovi poravnaju s krajem tog vozila, uključi rikverc i okreni volan skroz udesno.

Poči da ulaziš pod uglom. Kada tvoj desni retrovizor pokaže zadnji deo vozila iza mesta u koje ulaziš, ispravi volan.

Nastavi da voziš unazad dok ne dođe vreme da zavrtiš volan ulevo i poravnaš se. Ne moraš da uđeš iz prve. Vežbaj polako, na praznim parkinzima. Posle desetak puta, ova radnja ti postane automatizam.

5. Unazad je lakše

Iako deluje suprotno, parkiranje unazad zapravo pruža više kontrole. Bolje vidiš gde ulaziš, lakše se ispravljaš ako skreneš pod lošim uglom i ceo auto ti je spreman za brzo uključivanje kada izlaziš. Pored toga, zadnji deo auta je uglavnom kraći i lakše ga „namestiš“ između linija.

Kada voziš unazad, koristi obe ruke na volanu, pogledaj preko ramena i proveri sve retrovizore. Ne oslanjaj se samo na zadnje staklo. Ova tehnika traži malo veću koncentraciju, ali se brzo uči i postaje korisna navika.

Čim je savladaš, osećaćeš se kao da si više „gospodar situacije“ na parkingu.

6. Uzbrdica? Nizbrdica? Znaj gde su ti točkovi

Kad parkiraš na nagibu, važno je kako postaviš točkove. Na uzbrdici ih okreni od ivičnjaka, kako bi auto, ako krene unazad, udario u trotoar i zaustavio se. Na nizbrdici ih okreni ka ivičnjaku iz istog razloga. U oba slučaja – povuci ručnu kočnicu.

Mnogi vozači to zaborave i auto može da sklizne, što je rizično i zakonski kažnjivo. Ako si u sumnji, ubaci auto u prvu brzinu (ako je manuelni) ili u P (ako je automatik). Pravilno pozicioniranje točkova štiti tvoj auto i okolinu. Navikni se da ovo proveriš svaki put kada parkiraš na uzbrdici ili nizbrdici.

7. Gradsko parkiranje traži živce

parking ispred objekta
Parkiranje nije trka s vremenom.

U centru grada su mesta retka, uska i uvek pod pritiskom. Vozači iza tebe su nestrpljivi, pešaci prolaze svuda, a ti osećaš stres. Ključ je da ne paničiš. Ako vidiš da si loše nastrojen ili ti je gužva prevelika, produži dalje.

Napravi krug više. Gledaj da staneš gde možeš bez mnogo manevrisanja. Ako je potrebno, izađi i proveri prostor.

Ništa ne gubiš. Iskusni vozači znaju da u gradu najbitnije nije ući u mesto – već izaći bez problema.

8. Spušten retrovizor pomaže

Jedan praktičan trik: kad parkiraš pored trotoara, spusti desni retrovizor na dole. Videćeš gde ti je točak u odnosu na ivičnjak. Time ćeš izbeći da očreš felnu ili gumu. Posebno je korisno ako imaš skup ili veći automobil.

Neki automobili imaju funkciju automatskog spuštanja retrovizora u rikvercu – proveri da li tvoj to nudi. Ako ne, ručno ga spusti pre nego što kreneš. Male korekcije prave razliku, a ovaj trik ti može spasiti stotine evra na popravke.

9. Vežbaj kad niko ne gleda

parking mesta prazna
Nema boljeg mesta za učenje od praznog parkinga.

Nađi trg, zatvoreni parking ili mesto van gužve. Postavi čepine ili flaše kao „linije“ i vežbaj: unazad, paralelno, pod uglom. Snimi sebe ako treba, pa pogledaj šta si mogao bolje. Bez pritiska, bez publike.

Vežbaj i noću pod svetlom. Najbolji vozači nisu rođeni s tim znanjem – oni su samo vežbali više puta. Što više vežbaš, to manje razmišljaš kad dođe stvarna situacija.

10. Tehnologija pomaže – ali ti si glavni

Postoje aplikacije koje ti pokazuju slobodna parking mesta u realnom vremenu, kao što su Parkopedia ili EasyPark. Neki novi automobili imaju funkciju automatskog parkiranja. Sve to zvuči odlično, ali ništa ne može da zameni tvoju procenu i kontrolu.

Tehnologija pomaže, ali ti odlučuješ. Ako naučiš da proceniš prostor, da pratiš okruženje i koristiš svoje čulo orijentacije – možeš da parkiraš bilo gde.

Budi vozač koji koristi tehnologiju pametno, a ne koji od nje zavisi.

Zaključak: Vežbom bez nervoze

parking garaza
Strah od parkiranja je realan, ali nije nerešiv.

Uz ove trikove, strpljenje i malo prakse, ući ćeš u rutinu koja ti štedi vreme, energiju i živce.

Dobar vozač nije onaj koji sve zna, već onaj koji stalno uči i prilagođava se. Sledeći put kad vidiš tesno mesto, samo duboko udahni. Znaš šta radiš. I to je najvažnije.